Makujakauppa asiakaspalvelu

 

Ajankohtaiset toimitusajat

Toimitusaika vaihtelee päivästä riippuen ja todellinen toimitusaika ilmoitetaan aina kassalla oston yhteydessä. Normaalisti tuote lähetetään 2-3 arkipäivässä, riippuen siitä minkä toimitusvaihtoehdon valitset. Kiireisinä ajanjaksoina toimitusaika voi olla normaalia pidempi. 

 

 

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme mikäli sinulla on kysyttävää! Palvelemme sinua mielellämme suomeksi, ruotsiksi, ja englanniksi.

Tavoitat meidät sähköpostitse osoitteesta info@makujakauppa.fi tai chatista. Chattipalvelumme on avoinna ma-pe klo 10.00–13.00.

Chattipalvelu on käytettävissä silloin, kun chatti-ikkuna on esillä tämän sivun oikeasssa alakulmassa. Aloita chattikeskustelu klikkaamalla kohdasta "Chattaa kanssamme". 

Löydät meidät lisäksi sosiaalisesta mediasta: Facebook @mtvmakuja ja Instagram @makujakauppa.

* * *

Om du har frågor eller undrar något kan du mejla oss på info@makujakauppa.fi eller chatta. Chatten är öppen måndag - fredag: 10.00–13.00.

När chatten är öppen och en person från vår kundservice finns tillgänglig att hjälpa dig, visas en grön chatt-symbol nere i högra hörnet på denna sida. Starta genom att klicka på "Chatta med oss".

Du hittar oss även på sociala medier: Facebook @mtvmakuja och Instagram @makujakauppa.

 

Lyhyesti meistä

Makujakauppa.fi on keittiö- ja leivontatarvikkeisiin erikoistunut verkkokauppa josta löydät laajan valikoiman keittiö- ja leivontatarvikkeita, sekä designtuotteita että tuotteita kattaukseen. Tarjoamme asiakkaillemme laajan ja inspiroivan tuotevalikoiman, tunnetut tuotemerkit edulliseen hintaan, nopealla toimituksella, keskittyen väreihin, muotoiluun, ja laatuun.

Makujakauppa kuuluu Adlibris-konserniin ja on toteutettu yhdessä MTV:n kanssa. Yritykset ovat osa Bonnier-konsernia.

Y-tunnus 2840501-8

Osoite: 
Makujakauppa Oy
c/o Adlibris Aktiebolag
PL 3667
10359 Tukholma, Ruotsi

 

Maksutavat

Voit maksaa tilauksesi Klarna-laskulla, korttimaksuna tai verkkopankissasi. Klarna hoitaa kaiken maksuliikenteen riippumatta siitä, onko tilaus maksettu luottokortilla, verkkomaksuna tai laskua vastaan.

 

Klarna-lasku ja erämaksu

Klarna lähettää laskumme sähköpostitse ilmoittamaasi osoitteeseen siinä vaiheessa, kun tilauksesi on lähetetty meiltä. Laskulla on 14 päivää maksuaikaa. Myöhästyneestä maksusuorituksesta lähetetään maksuhuomautus ja se tulee maksaa uudessa laskussa ilmoitetulle tilille. Maksamattomasta laskusta veloitetaan viiden euron suuruinen muistutusmaksu sekä voimassa olevan viitekoron mukainen viivästyskorko.

Maksaaksesi laskulla sinulla tulee olla voimassaoleva henkilötunnus ja vakituinen asuinpaikka Suomessa. Jos valitset tilauksesi maksutavaksi laskun, Klarna tekee luottotietokyselyn, ja tietojen ollessa kunnossa siirtyy tilauksesi suoraan käsittelyyn. Mikäli sinulle ei myönnetä mahdollisuutta maksaa laskulla, saat samantien virheilmoituksen ja voit valita vaihtoehtoisen maksutavan.

Klarna mahdollistaa myös laskusi maksamisen erissä. Voit maksaa laskusi omassa tahdissasi ja päättää itse kuukausittain maksettavan summan (kuitenkin vähintään 9 euroa). Huomaathan, että valitessasi erämaksuvaihtoehdon Klarna perii sinulta hinnaston mukaisen lisämaksun. Voit maksaa laskulla jäljellä olevan summan kokonaisuudessaan pois milloin tahansa.

Jos olet ilmoittanut kassalla henkilötunnuksesi, lasku esivalittuna maksutavaksi kassalla. Mikäli et valitse toista maksutapaa tilauksen vahvistamisen jälkeen, lähettää Klarna sinulle laskun sähköpostiisi, kun tilauksesi on lähetetty meiltä. Voit kuitenkin valita halutessasi myös toisen maksutavan tilauksesi vahvistamisen jälkeen. Huomaathan, että et voi valita laskua maksuvaihtoehdoksi, mikäli et ilmoita henkilötunnustasi kassalla.

Lisää tietoa löydät osoitteesta klarna.com/fi. Jos sinulla kysyttävää laskuusi liittyen, otathan yhteyttä klarna.com/fi/asiakaspalvelu/

 

Korttimaksu

Voit maksaa tilauksesi myös pankki- tai luottokortilla (VISA tai Mastercard). Voit maksaa sekä Debit- että Credit -korteilla. Kun maksat Debit -puolelta, maksu veloitetaan pankkitililtäsi, ja kun maksat Credit -puolelta, ostot laskutetaan luottotililtäsi.

Kun valitset maksuvaihtoehdoksi korttimaksun, sinut ohjataan uudelle sivulle, josta löytyy lomake korttitiedoille. Ota korttinumerosi ja CVV-turvakoodisi valmiiksi esille. Syötä lomakkeeseen ensin kortinnumerosi, kortin voimassaoloaika ja turvakoodi. Kolme merkkiä pitkä CVV/CVC -turvakoodi löytyy kortin kääntöpuolelta nimikirjoitusalueen oikealta puolelta. Lopuksi vahvistat ostoksen verkkopankkitunnuksillasi.

Jos olet maksanut tilauksesi kortilla, ja tilaamasi kirjan tilaus perutaan, palautetaan rahasi automaattisesti tilillesi. Maksunpalautus kirjautuu tilillesi tavallisesti viikon sisällä.

 

Verkkomaksu

Voit maksaa tilauksesi suoraan verkkopankissasi, jos olet Nordean, Osuuspankin (OP), Danske Bankin, Säästöpankin, Aktian tai S-pankin asiakas. Kun valitset maksutavaksi verkkomaksun, tilauksesi loppusumma veloitetaan tililtäsi välittömästi. Kaikki tiedonsiirto on suojattua, eikä kukaan ulkopuolinen voi nähdä tietojasi.

 

Hinnat ja arvonlisävero

Hinnat on ilmoitettu euroissa ja ne sisältävät arvonlisäveron (alv. 24 %). Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin ilman ennakkoilmoitusta.

 

Rahti, toimitus ja peruutus

Makujakauppa toimittaa fyysisiä tuotteita ainoastaan Suomeen ja Ruotsiin. Jos haluat tehdä tilauksen Ruotsiin, voit tehdä sen kyseisen maan verkkokaupan kautta osoitteessa www.koketsfavoriter.se.

 

Tilauksen toimitus

Tilaus toimitetaan joko normaalina toimituksena (4,90 €, Schenker) tai valitsemaasi noutopisteeseen (5,90 €, Posti tai Schenker). Kaikkiin yli 49 € tilauksiin tarjoamme ilmaisen toimituksen. Normaalisti tuote lähetetään 2-3 arkipäivässä, riippuen siitä minkä toimitusvaihtoehdon valitset. Huomioithan, että kassallamme näkyvä toimitusaika saattaa vaihdella, sillä se näyttää reaaliaikaisesti sen, millä aikataululla tuotteet saadaan lähetettyä varastoltamme.

Pienet lähetykset toimitetaan suoraan postilaatikkoosi, jos valitset Postin toimituspaikan. Isot lähetykset toimitetaan valitsemaasi toimipaikkaan. Mikäli et valitse toimipaikkaa, lähetämme tilauksesi postinumerosi perusteella lähimpään Schenker-toimipaikkaan. Katso Schenker noutopisteiden sijainnit suomessa. Ahvenanmaalla kaikki isot lähetykset toimitetaan Postin toimipaikkaan. Mikäli tilauksessasi on useampi tuote, arvioimme toimituspäivän pisimmän ilmoitetun toimitusajan mukaisesti.

HUOM! Jos valitset ilmaisen toimituksen, huomioithan, että tilauksesi toimitetaan Schenkerin toimipisteeseen! Katso Schenker noutopisteiden sijainnit suomessa. Mikäli paikkakunnallasi ei ole Schenkerin noutopistettä tai se on liian kaukana, suosittelemme sinua valitsemaan itse noutopisteen (toimituksen hinta 5,90 €) ja valitsemaan toimittajaksi Postin.

Postista noudettavien pakettien säilytysaika on 7 päivää.
Schenkerin toimipaikasta noudettavien pakettien säilytysaika on 14 päivää.

Toimitusten seurantatunnuksien päivittyminen voi viedä useamman arkipäivän, sillä kaikki tilaukset lähetetään Ruotsin varastoltamme. Varaamme oikeuden mahdollisiin viivästyksiin toimituksissa.

 

Viivästykset

Teemme parhaamme toimittaaksemme tuotteet asiakkaillemme niin nopeasti kuin mahdollista, mutta valitettavasti toimituksissa tulee joskus viivästyksiä. Odottamattomissa tilanteissa (Force Majeure) kuten sota, luonnonmullistus, lakko, tulipalo ja puuttuvat toimitukset alihankkijoilta, Makujakauppa ei vastaa viivästyksistä.

 

Toimitus toiseen osoitteeseeen

Voit tilata tuotteen toiselle vastaanottajalle klikkaamalla ”Toimitus eri osoitteeseen” -ruutua kassalla ja täyttämällä haluamasi osoitetiedot annettuihin kenttiin. Huomioithan, että toiseen osoitteeseen tilatessa et voi valita maksutavaksi Klarna laskua tai erämaksua.

 

Noutamattomat lähetykset

Noutamattomat paketit palautetaan Makujakaupalle. Kaikista noutamattomista paketeista veloitamme 14,90 €.

 

Toimitus alaikäisille

Emme toimita tuotteita alle 18-vuotialle ilman vanhempien lupaa.

 

Peruminen ja palautusoikeus

Asiakas voi perua koko tilauksen tai poistaa siitä yksittäisiä tuotteita. Käyttämättömillä ja myyntikunnossa olevilla tuotteillamme on aina 30 päivän palautusoikeus laskien siitä päivästä, kun asiakas on vastaanottanut lähetyksen. Jos palautus hyväksytään, tuotteen hinta palautetaan asiakkaalle. Palautuksen hinta on aina 8,90€.

Mikäli haluat palauttaa tuotteen, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme info@makujakauppa.fi .

  

Reklamaatio

Jos olet saanut väärän tai viallisen tuotteen , ota yhteyttä asiakaspalveluumme info@makujakauppa.fi .

Jotta voimme käsitellä reklamaatiosi, tarvitsemme seuraavat tiedot:
1) Asiakasnumero tai sähköpostiosoite
2) Laskunnumero
3) Minkä / mitkä tuotteet haluat reklamoida (mainitse tuotenumero)
4) Kerro mikä tuotteessa on vikana ja liitä kuva mukaan (Kuvan liittäminen jo ensimmäiseen viestiin nopeuttaa reklamaation käsittelyä).Rikkoutuneista tuotteista tarvitsemme aina kuvan. HUOM! Kun reklamoit Kodinkoneista liitä mukaan kuva tyyppikyltistä (löytyy koneen pohjasta), tyyppikyltistä selviää muun muassa tuotenumero jne.

 

Henkilötietojen käsittely

ADLIBRIS-KONSERNIN TIETOSUOJAKÄYTÄNTÖ

Viimeksi tarkistettu: [28.11.2019]


Johdanto

Tämä tietosuojakäytäntö koskee Adlibris-konsernia ja palveluita, joita Adlibris AB, organisaationumero 556261-3512, tarjoaa Adlibris-konsernin verkkosivustoilla, palveluissa ja sovelluksissa (”Palvelut”), mukaan lukien konsernin tytäryhtiöitä ja tavaramerkkejä (”Adlibris”, ”Discshop”, ”Kökets Favoriter”, ”Odla”, ”Makujakauppa”, ”Bamba”, ”Roliga Prylar”, ”AlphaGeek”, ”Type & Tell”, ”Bondeco”, ”Yayday”, ”Adlibris GO”, ”Letto” ja ”me”). Adlibris-konserniin kuuluvat yritykset on lueteltu osoitteessa adlibrisgruppen.com sekä alla:

Adlibris AB (konsernin emoyhtiö) 556261-3512
Adlibris Oy 0195663-7
Adlibris AS 990 335 214
Makujakauppa Oy 2840501-8
Adlibris Kök AB 559017-7589
Bamba AB 556801-7635
Odlanu I Sverige AB 556725-9493
Discshop Svenska Näthandel AB 556604-9952
Discshop Alandia AB 1932506-7

Käytämme asiakkaistamme ja käyttäjistämme keräämiämme tietoja seuraavia neljää pääasiallista tarkoitusta varten:
• ylläpitääksemme liiketoimintaamme sekä toimittaaksemme (mukaan lukien kehittääksemme ja räätälöidäksemme) tarjoamiamme tuotteita ja palveluita
• tarjotaksemme käyttäjille henkilökohtaisesti räätälöityjä palveluita
• lähettääksemme käyttäjillemme viestintäsisältöä, mukaan lukien tietoa kampanjoista
• markkinoidaksemme palveluita ja esittääksemme mainossisältöä omissa palveluissamme ja mainoksia tukevilla verkkosivustoilla.

Näistä syistä yhdistämme keräämiämme tietoja, jotta voimme tarjota sinulle entistä sujuvamman, yhdenmukaisemman ja henkilökohtaisemman käyttökokemuksen.

Joihinkin tarjoamiimme Palveluihin voidaan soveltaa myös täydentäviä tietosuojakäytäntöjä. Tutustuthan kyseisiin käytäntöihin, kun asioit jossakin Adlibris-konsernin yrityksessä ja teet tilauksen, ilmoittaudut tapahtumaan, osallistut kilpailuun, lataat sovelluksen, ostat tuotteen tai palvelun tai rekisteröidyt käyttäjäksi. Ruotsin ulkopuolisissa Adlibris-konsernin yrityksissä noudatetaan niitä ehtoja, jotka annetaan tiedoksi kyseisessä maassa.

Kaikki Adlibris-konsernin yritykset kuuluvat Bonnier-konserniin. Jotkin Bonnier-konsernin yhtiöt jakavat tiettyjä hallintojärjestelmiä sekä vastaavat asiakastuesta ja tietojen laatuvarmistetusta analyysista. Tästä syystä joitakin henkilötietoja jaetaan eri yksikköjen välillä osana konsernin sisäistä yhteistyötä. Bonnier News AB vastaa yhteisen tietokannan hallinnasta ja toimii rekisterinpitäjänä konsernille yhteisessä henkilötietojen käsittelyssä yhdessä sen Bonnier-yhtiön kanssa, jonka asiakas olet tai jonka Palveluita käytät. Bonnier-konsernille yhteisessä henkilötietojen käsittelyssä noudatetaan yhteistä tietosuojakäytäntöä, joka on saatavilla täältä.

Jäljempänä voit lukea, miten käytämme henkilötietoja, miten se vaikuttaa yksityisyydensuojaasi ja miten voit käyttää oikeuksiasi. Pääset eri kohtiin napsauttamalla linkkejä.


Sisällys

Keräämämme henkilötiedot

Henkilötietojen käyttö

Henkilötietojen jakamisen syyt

Pääsy omiin henkilötietoihin ja tietojen tarkistaminen

Oikeutesi

Henkilötietojesi suojaaminen

Henkilötietojen tallentaminen ja käsittely

Henkilötietojen säilyttäminen

Muutokset tietosuojakäytäntöön

Yhteystiedot

Muutoshistoria


Keräämämme henkilötiedot

Keräämme henkilötietoja voidaksemme varmistaa Palveluidemme tehokkaan toiminnan ja tarjota sinulle parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Jotkin näistä tiedoista luovutat meille suoraan, esimerkiksi kun luot tilin jossakin verkkokaupassamme tai sovelluksessamme, hallinnoit jonkin Palvelun käyttäjätiliäsi, ostat tuotteen myymälästämme, ilmoittaudut tapahtumaan, lataat sovelluksen ja rekisteröidyt käyttäjäksi, tilaat uutiskirjeen tai otat yhteyttä tukipalveluumme. Keräämme osan tiedoista seuraamalla, miten käytät Palveluitamme ja tuotteitamme. Tämä tapahtuu esimerkiksi käyttämällä evästeitä verkkosivustoillamme ja vastaanottamalla laitteellasi käyttämiesi ohjelmien lähettämiä käyttötietoja.

Voimme myös vastaanottaa henkilötietoja kolmansilta osapuolilta. Tällaiset kolmannet osapuolet voivat vaihdella eri aikoina, mutta niihin ovat aikaisemmin lukeutuneet:

• tietojen välittäjät, joilta ostamme demografisia tietoja täydentääksemme keräämiämme tietoja
• sosiaaliset verkostot, kun sallit jollekin Bonnier-tuotteelle pääsyn tietoihisi yhdessä tai useammassa verkostossa
• kumppanit, joiden kanssa teemme yhteistyötä tarjotaksemme palveluita tai osallistuaksemme yhteiseen markkinointitapahtumaan
• julkisesti saatavilla olevat lähteet, esimerkiksi avoimet viranomaistietokannat tai muut julkiset tietolähteet.

Jos päätät olla luovuttamatta tietoja, jotka ovat välttämättömiä jonkin tuotteen, palvelun tai toiminnon käyttämiselle, on mahdollista, ettet pysty käyttämään kyseistä tuotetta tai toimintoa.

Keräämämme tiedot riippuvat asiayhteydestä, tekemistäsi valinnoista ja yksityisyydensuoja-asetuksistasi sekä käyttämistäsi tuotteista ja toiminnoista. Voimme kerätä muun muassa seuraavia tietoja:

● Nimi ja yhteystiedot. Keräämme etu- ja sukunimesi, sähköpostiosoitteesi, postiosoitteesi, puhelinnumerosi, toimitustietosi ja muut vastaavat yhteystietosi.

● Tunnistautumistiedot. Keräämme salasanasi, salasanavihjeesi, henkilötunnuksesi ja muut vastaavat turvallisuustiedot, joita käytät tunnistautumiseen ja tilillesi kirjautumiseen.

● Demografiset tiedot. Keräämme tietoja esimerkiksi iästäsi, sukupuolestasi, asuinmaastasi ja kieliasetuksistasi.

● Maksutiedot. Keräämme välttämättömiä tietoja voidaksemme käsitellä maksusi mahdollisen ostotapahtuman yhteydessä, muun muassa maksuvälineesi numeron (esimerkiksi maksukortin numero) ja siihen liittyvän turvakoodin.

● Ostohistoria. Keräämme tietoja ostoksistasi, ostosummistasi, ostotapahtumiesi ajankohdista sekä hyödyntämistäsi tarjouksista.

● Laite- ja käyttötiedot. Keräämme tietoa laitteestasi ja laitteesi käytöstä. Tällaisia tietoja voivat olla tiedot käyttöjärjestelmästä, IP-osoite, laitetunnus (esimerkiksi puhelimen IMEI-koodi), maakohtaiset asetukset ja kieliasetukset.

● Kiinnostuksen kohteet ja suosikit. Keräämme tietoja kiinnostuksen kohteistasi ja suosikeistasi, esimerkiksisuosikkituotteista, joita lisäät ostoskoriisi. Nimenomaisesti ilmoittamiesi tietojen lisäksi voimme määrittää kiinnostuksen kohteesi ja suosikkisi myös muiden keräämiemme tietojen perusteella.

Keräämme myös tietoja, jotka välität meille, sekä meille lähettämiesi viestien sisällön. Tällaisia ovat esimerkiksi kirjoittamasi palautteet ja arvostelut tai asiakastuellemme esittämäsi kysymykset ja tiedot. Kun otat meihin yhteyttä esimerkiksi asiakastukeen tai keskustellaksesi edustajamme kanssa puhelimitse tai chatissa, keskusteluja voidaan seurata ja ne voidaan tallentaa.
Huomaa, että jos et halua meidän ottavan sinuun yhteyttä sähköpostitse, säilytämme kopion sähköpostiosoitteestasi lähetysten estolistallamme, jotta voimme varmistaa, ettei sinulle lähetetä sähköpostiviestejä toiveidesi vastaisesti.


Henkilötietojen käyttö

Käytämme asiakkaistamme ja käyttäjistämme keräämiämme tietoja seuraavia neljää pääasiallista tarkoitusta varten:

• ylläpitääksemme liiketoimintaamme sekä toimittaaksemme (mukaan lukien kehittääksemme ja räätälöidäksemme) tarjoamiamme tuotteita ja palveluita

• tarjotaksemme käyttäjille henkilökohtaisesti räätälöityjä palveluita

• lähettääksemme käyttäjillemme viestintäsisältöä, mukaan lukien tietoa kampanjoista

• markkinoidaksemme palveluita ja esittääksemme mainossisältöä omissa palveluissamme ja mainoksia tukevilla verkkosivustoilla.

Näistä syistä yhdistämme keräämiämme tietoja, jotta voimme tarjota sinulle entistä sujuvamman, yhdenmukaisemman ja henkilökohtaisemman käyttökokemuksen.

Tuotteidemme ja palveluidemme toimittaminen ja kehittäminen: Käytämme tietoja toimittaaksemme ja parantaaksemme tarjoamiamme tuotteita sekä suorittaaksemme välttämättömiä liiketoimia. Tähän lukeutuvat tuotteiden käsittely, ylläpitäminen ja niiden suorituskyvyn parantaminen, uusien toimintojen kehittäminen, tutkimusten suorittaminen sekä asiakastuen tarjoaminen. Esimerkkejä tällaisesta käytöstä ovat:

• Tuotteiden ja palveluiden toimittaminen. Käytämme tietoja voidaksemme toimeenpanna tilauksesi ja toimittaa sinulle tuotteitamme.

• Asiakastuki. Käytämme tietoja asiakastuen tarjoamiseksi.

• Sivuston kehittäminen. Käytämme tietoja muun muassa parantaaksemme käyttökokemusta verkkosivustoillamme. Seuraamme esimerkiksi käyttäjän toimintaa, hakusanoja ja klikkauksia verkkosivustoillamme parantaaksemme hakutulosten osuvuutta, määrittääksemme, mitä uusia toimintoja on priorisoitava, sekä kehittääksemme sivustojen sisältöä ja esittääksemme sinua kiinnostavaa sisältöä verkkosivustoillamme.

• Turvallisuus. Käytämme tietoja esimerkiksi varmistaaksemme asiakkaidemme turvallisuuden, havaitaksemme ja estääksemme petoksia sekä ratkaistaksemme riita-asiat ja toimeenpannaksemme sopimuksemme.

• Liiketoiminta/Business Intelligence. Adlibris-konserni käyttää tietoja voidakseen laatia Bonnier AB:n konserninlaajuisen analyysitoiminnon avulla yhdistettyjä analyyseja sekä kerätä ja hallita liiketoimintatietoa (Business Intelligence). Tämä mahdollistaa liiketoimintamme ylläpitämisen ja turvaamisen sekä perusteltujen päätösten tekemisen. Säilytämme esimerkiksi tietoja, joita keräämme silloin, kun käyttäjä ei ole kirjautunut sisään (tunnistautunut), erillään käyttäjän henkilökohtaisista tilitiedoista, kuten nimestä, sähköpostiosoitteesta tai puhelinnumerosta. Käytämme pääasiassa anonyymeja tietoja, jotka eivät sisällä henkilötietoja, analysoidessamme asiakastietoja, tuotekehitystämme, personalisointia, trendejä ja tilastoja sekä muissa vastaavissa tarkoituksissa. Bonnier AB -konsernin keskitetty, koordinoitu ja laatuvarmistettu analyysitoiminto varmistaa, että asiakkaidemme henkilötietoja käsitellään oikein ja turvallisesti sallittuja tarkoituksia varten. Nämä tarkoitukset esitetään jäljempänä tässä käytännössä sekä Bonnier AB:n yhteisessä analysointia koskevassa tietosuojakäytännössä, joka on luettavissa osoitteessa https://www.bonnier.se/kunddata.

 

Räätälöidyt palvelut

Viestintä. Käytämme tietoja voidaksemme viestiä kanssasi. Voimme esimerkiksi ottaa sinuun yhteyttä sähköpostitse, puhelimitse tai muulla tavalla muistuttaaksemme sinua ostoskorissasi olevista tuotteista, pitääksemme sinut ajan tasalla tukipyyntösi käsittelystä tai kertoaksemme sinua mahdollisesti kiinnostavasta tarjouksesta. Lisätietoja siitä, miten voit hallita yhteystietojasi, sähköpostitilauksiasi ja kampanjaviestejä, on saatavilla tämän tietosuojakäytännön kohdasta Pääsy omiin henkilötietoihin ja tietojen tarkistaminen.

Markkinointi ja mainokset. Käytämme tietoja, jotka ilmoitat käyttäjätilisi rekisteröinnin yhteydessä sekä joita keräämme, kun teet ostoksia ja käytät Palveluitamme ja verkkosivustojamme, voidaksemme esittää sinulle olennaista markkinointisisältöä ja sinua mahdollisesti kiinnostavia mainoksia vieraillessasi verkkosivustoillamme ja tilatessasi uutiskirjeitämme. Tiedot analysoidaan ja ryhmitellään, jotta voimme muun muassa räätälöidä uutiskirjeiden sisältöä kiinnostuksen kohteidesi pohjalta. Kun vierailet verkkosivustoillamme, tallennamme tietokoneellesi evästeitä, joista osa voi olla mainosevästeitä (ns. kolmannen osapuolen evästeitä), selvittääksemme, minkä tyyppisistä verkkosivuista tai tuotteista olet kiinnostunut. Voimme tämän perusteella esittää sinulle tuotesuosituksia tai mainoksia verkkosivustoillamme tai muilla verkkosivustoilla. Jos esimerkiksi osoitat erityistä kiinnostusta lankoja kohtaan, voit saada kiinnostuspohjaisia mainoksia langoista sekä niihin liittyvistä palveluista ja tuotteista.

Voimme lisäksi jakaa anonyymeja käyttäytymistietoja käyttäjistämme mainostajillemme ja kumppaneillemme, mukaan lukien yrityksille, jotka sponsoroivat sisältöä (merkitty ilmoituksella ”Sisällön tarjoaa”, ”Maksettu sisältö/Sisällön maksaa” tai ”Mainos/Mainostajan sisältö”). Anonyymit tiedot ovat tietoja, joita ei ole mahdollista yhdistää tiettyyn henkilöön, sillä niistä on poistettu kaikki viittaukset käyttäjiimme. Tämä tarkoittaa, että kun vierailet muilla verkkosivustoilla, sinulle voidaan esittää mainoksia, jotka perustuvat käyttäytymiseesi verkkosivustoillamme.

Käyttäytymiseen perustuva uudelleen kohdistaminen (retargeting) on toinen kiinnostuspohjaisen markkinoinnin muoto, jonka avulla voimme esittää sinulle mainoksia verkkosivustollamme tekemiesi klikkausten perusteella.

 

Henkilötietojen jakamisen syyt

Meidän voi olla joskus välttämätöntä jakaa tietojasi muiden konserniimme kuuluvien yritysten kanssa tai alihankkijoidemme kanssa, jotta voimme toimittaa tilaamasi palvelut ja tuotteet.

Tapauksissa, joissa luovutamme tietojasi muille tahoille, olemme ennalta varmistaneet, että kyseiset yritykset noudattavat tietosuojavaatimuksiamme, eikä yritysten ole myöskään sallittua käyttää vastaanottamiaan henkilötietoja mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Jaamme henkilötietojasi esimerkiksi silloin, kun se on välttämätöntä jonkin liiketoimen suorittamiseksi. Luovutamme esimerkiksi ostotapahtuman yhteydessä ilmoittamasi maksutiedot pankeille ja muille laitoksille, jotka käsittelevät maksutapahtumia tai toimittavat muita rahoituspalveluita, sekä estääksemme petoksia ja vähentääksemme korttimaksuihin liittyviä luottoriskejä.

Jaamme tietoja myös sellaisten yritysten kanssa, jotka huolehtivat asiakaspalvelumme tukitoiminnoista tai järjestelmiemme ja palveluidemme suojaamisesta, kun ne tarvitsevat pääsyn henkilötietoihin kyseisten palveluiden toimittamiseksi. Lisäksi voimme luovuttaa henkilötietoja osana konsernin yhteistä liiketoimea, kun kyse on esimerkiksi fuusiosta tai omaisuuden myynnistä.

Meidän voi olla tarpeen luovuttaa tai säilyttää henkilötietojasi, kun katsomme sen olevan välttämätöntä:

  1. lain tai oikeusprosessin noudattamiseksi ja tietojen luovuttamiseksi poliisille ja muille asianomaisille viranomaisille
  2. asiakkaidemme suojaamiseksi, esimerkiksi roskapostin tai petosyritysten estämiseksi, tai auttaaksemme ehkäisemään kuolemantapauksia tai vakavia vahinkoja
  3. tuotteidemme turvallisuuden hallitsemiseksi ja ylläpitämiseksi, mukaan lukien estääksemme tai pysäyttääksemme järjestelmiimme tai verkostoihimme kohdistuvan hyökkäyksen
  4. suojellaksemme Bonnierin oikeuksia ja omaisuutta, mukaan lukien pannaksemme täytäntöön palveluiden käyttöä koskevat ehdot. Jos kuitenkin saamme tietoomme, että joku käyttää palveluitamme tehdäkseen kauppaa Bonnierille kuuluvalla varastetulla aineettomalla tai fyysisellä omaisuudella, emme tutki asiakkaan yksityistä sisältöä itse, vaan voimme luovuttaa asian poliisiviranomaiselle.

Huomaa, että jotkin sivustoistamme voivat sisältää linkkejä kolmansien osapuolten tuotteisiin ja että kyseisten toimijoiden tietosuojakäytännöt poikkeavat Bonnier-konsernin käytännöistä. Jos ilmoitat henkilötietosi jotakin tällaista tuotetta varten, tietojasi käsitellään kyseisen yrityksen tietosuojakäytännön mukaisesti.

 

Pääsy omiin henkilötietoihin ja tietojen tarkistaminen

Kun kirjaudut tilillesi, voit muuttaa salasanasi ja sähköpostiosoitteesi. Jos haluat pyytää täydellistä yhteenvetoa Adlibris-konsernin säilyttämistä henkilötiedoistasi tai irtisanoa tilisi jossakin Adlibris-konsernin yrityksessä, ota meihin yhteyttä jäljempänä ilmoitettujen yhteystietojen kautta.

Viestintäasetuksesi

Voit valita, haluatko vastaanottaa kampanjaviestejä. Jos saat meiltä mainosviestejä sähköpostitse tai tekstiviestitse ja haluat peruuttaa niiden vastaanottamisen, voit tehdä sen noudattamalla kussakin viestissä annettuja ohjeita.

Mainosasetuksesi

Mikäli kiinnostuspohjaista mainontaa varten käytettäviä tietoja käytetään myös muihin välttämättömiin tarkoituksiin (muun muassa tuotteidemme toimittamista, analyyseja ja petosten havaitsemista varten), ei kyseisten tietojen keräämistä lopeteta, vaikka kieltäytyisit vastaanottamasta kiinnostuspohjaista mainontaa.

Voit estää kiinnostuspohjaisen mainonnan evästeasetuksistasi; lisätietoa tästä on saatavilla osoitteesta youronlinechoices.com.

Verkkoselainpohjaiset asetukset

• Evästeasetukset. Tärkeät verkkoselainpohjaiset asetukset on kuvattu evästekäytännössämme. https://www.adlibris.com/se/kundtjanst/security
• Seurantasuoja. Joissakin verkkoselaimissa on seurantasuojaksi kutsuttu toiminto, joka estää kolmansien osapuolten sisällön, muun muassa evästeiden, vastaanottamisen kaikilta verkkosivustoilta, jotka lisäät seurantasuojan listalle. Rajoittamalla näiden verkkosivustojen lähettämiä pyyntöjä verkkoselain rajoittaa tietoja, joita kyseiset kolmannen osapuolen sivustot voivat kerätä sinusta.

Oikeutesi

Adlibris-konserni noudattaa voimassa olevaa Euroopan unionin tietosuojalainsäädäntöä, jonka nojalla sinulla on seuraavat oikeudet:
• Jos henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseesi, sinulla on oikeus milloin tahansa peruuttaa suostumuksesi henkilötietojesi käsittelyyn.
• Sinulla on oikeus pyytää maksutta ote henkilötietorekisteristä (lainsäädännön määrittämällä tavalla) sekä pyytää pääsyä henkilötietoihisi. Sinulla on myös oikeus pyytää tietojesi oikaisemista ja tietyissä tapauksissa tietojesi poistamista.
• Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä.
• Sinulla on oikeus pyytää henkilötietojesi siirtämistä toiselle organisaatiolle, joka vastaa henkilötietojesi käsittelystä (rekisterinpitäjän ominaisuudessa) niissä tapauksissa, joissa meidän oikeutemme henkilötietojesi käsittelyyn perustuu joko suostumukseesi tai kanssasi tekemämme sopimuksen täytäntöönpanoon.
• Sinulla on oikeus tehdä valitus kansalliselle tietosuojaviranomaiselle. Suomessa tietosuojavaltuutetun toimisto valvoo, että yritykset noudattavat lainsäädäntöä.

Käsittelemme henkilötietojasi tarvepohjaisesti voidaksemme ylläpitää liiketoimintaamme, täyttää sopimukselliset ja lakisääteiset velvoitteemme, varmistaa järjestelmiemme ja asiakkaidemme turvallisuuden sekä toimia oikeutetun etumme mukaisesti kohdissa ”HENKILÖTIETOJEN KÄYTTÖ” ja ”HENKILÖTIETOJEN JAKAMISEN SYYT” ilmoitetulla tavalla. Suostumusta edellyttävissä tapauksissa käsittelemme henkilötietojasi suostumuksesi nojalla. Kun siirrämme henkilötietoja Euroopan unionin ja/tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle, käytämme erinäisiä juridisia mekanismeja kohdassa ”HENKILÖTIETOJEN TALLENTAMINEN JA KÄSITTELY” kuvatulla tavalla.

Henkilötietojesi suojaaminen

Käytämme erilaisia suojaustekniikoita ja -menetelmiä suojataksemme henkilötietosi luvattomalta pääsyltä, käytöltä ja luovuttamiselta. Esimerkiksi ilmoittamasi henkilötiedot tallennetaan tietokonejärjestelmiin, joihin on rajoitettu pääsy ja jotka sijaitsevat suojatuissa tiloissa.
 

Henkilötietojen tallentaminen ja käsittely

Keräämiämme henkilötietoja voidaan säilyttää ja käsitellä asuinmaassasi tai muissa maissa, joissa Adlibris-konsernilla sekä Bonnier AB:lla, sen yhteistyökumppaneilla, tytäryhtiöillä tai palveluntarjoajilla on toimintaa. Tietojen tallennuspaikat valitaan tarkoin tehokkaan toiminnan varmistamiseksi, suorituskyvyn parantamiseksi sekä kopioiden mahdollistamiseksi sähkökatkoksen tai muiden ongelmien varalta. Ryhdymme toimenpiteisiin varmistaaksemme, että tämän tietosuojakäytännön mukaisesti kerättyjä tietoja käsitellään käytännössä määrätyllä tavalla ja soveltuvan lainsäädännön mukaisesti siellä, missä tietoja säilytetään.

Jos siirrämme henkilötietojasi EU:n/ETA:n ulkopuoliseen kolmanteen maahan, laadimme siitä sopimuksen ja ryhdymme muihin toimenpiteisiin lainsäädännön edellyttämällä tavalla.

Henkilötietojen säilyttäminen

Säilytämme henkilötietojasi niin pitkään kuin se on välttämätöntä tuotteiden ja palveluiden tarjoamiseksi, antamiesi ja hyväksymiesi toimeksiantojen suorittamiseksi tai muita välttämättömiä tarkoituksia varten, esimerkiksi lakisääteisten velvoitteidemme täyttämiseksi, riita-asioiden ratkaisemiseksi ja sopimustemme toimeenpanemiseksi. Koska kyseiset tarpeet voivat olla erilaisia riippuen tietojen tyypistä sekä palveluiden, tuotteiden ja asiayhteyden luonteesta, varsinaiset säilytysajat voivat vaihdella. Tietojen säilytysaikaan vaikuttavat esimerkiksi seuraavat kriteerit:
Kuinka pitkään henkilötietoja tarvitaan tuotteiden ja palveluiden toimittamiseksi?
Tähän sisältyvät muun muassa olemassa olevien tuotteiden ja palveluiden suorituskyvyn ylläpitäminen ja parantaminen, järjestelmiemme suojaaminen sekä välttämättömien liiketoiminta- ja kirjanpitotietojen hallinnointi. Tämä on yleinen sääntö, jonka perusteella useimmat säilytysajat määritetään.

Olemmeko määrittäneet tietyn tyyppisille tiedoille erityisen säilytysajan ja ilmoittaneet siitä?
• Esimerkiksi verkkokäyttäytymistä koskevista tiedoista poistetaan keräämisen yhteydessä tunnistetiedot, kuten koko IP-osoite, minkä lisäksi evästetunniste ja muut tunnisteet poistetaan sovellettavassa evästekäytännössä ilmoitetun ajanjakson päätyttyä.

Ovatko käyttäjät hyväksyneet pidemmän säilytysajan?

Tässä tapauksessa säilytämme tietoja suostumuksesi nojalla.

Onko Adlibris-konsernilla lakisääteinen, sopimuksellinen tai muu velvoite tietojen säilyttämiseen?
Esimerkkejä ovat tietojen säilyttämistä koskeva lainsäädäntö tietyillä lainkäyttöalueilla, viranomaispäätökset koskien tutkinnan kannalta olennaisten tietojen säilyttämistä sekä tiedot, joita on säilytettävä riita-asioiden ratkaisemiseksi.
Henkilötietosi poistetaan tai anonymisoidaan, kun niitä ei enää tarvita niihin tarkoituksiin, joita varten ne kerättiin. Käytämme pääasiassa anonyymeja tietoja, jotka eivät sisällä henkilötietoja, analysoidessamme asiakastietoja, trendejä jne. kohdassa Henkilötietojen käyttö kuvatulla tavalla.

Muutokset tietosuojakäytäntöön

Päivitämme tietosuojakäytäntöämme saamamme asiakaspalautteen ja tekemiemme muutosten perusteella. Kun käytäntöä päivitetään, asiakirjan yläreunassa ilmoitettavaa viimeisen tarkistuksen päivämäärää muutetaan ja muutokset kirjataan asiakirjan loppuun kohtaan MUUTOSHISTORIA, minkä jälkeen muutokset astuvat voimaan.

Jos teemme suurempia muutoksia tietosuojakäytäntöön tai tapoihin, joilla Adlibris-konserni käyttää henkilötietojasi, sinulle ilmoitetaan muutoksista verkkosivustolla tai sähköpostitse ennen muutosten voimaan astumista, kun lainsäädäntö näin edellyttää. Suosittelemme lukemaan tämän tietosuojakäytännön ajoittain, jotta pysyt ajan tasalla siitä, miten Adlibris-konserni suojelee henkilötietojasi ja yksityisyyttäsi.

Yhteystiedot

Jos sinulla on kysyttävää henkilötietojesi käsittelystä tai tietosuojastamme tai haluat tehdä valituksen, ota meihin yhteyttä alla olevien yhteystietojen kautta.

 

Adlibris AB 556261-3512

Postiosoite: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

Sähköposti: gdpr@adlibris.com

 

Adlibris Oy 0195663-7

Postiosoite: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

Sähköposti: gdpr@adlibris.com

 

Adlibris AS 990 335 214

Postiosoite: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

Sähköposti: gdpr@adlibris.com

 

Makujakauppa Oy 2840501-8

Postiosoite: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

Sähköposti: gdpr@adlibris.com

 

Adlibris Kök AB 559017-7589

Postiosoite: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

Sähköposti: gdpr@adlibris.com

 

Bamba AB 556801-7635

Postiosoite: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

Sähköposti: gdpr@adlibris.com

 

Odlanu I Sverige AB 556725-9493

Postiosoite: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

Sähköposti: gdpr@adlibris.com

 

Discshop Svenska Näthandel AB 556604-9952

Postiosoite: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

Sähköposti: gdpr@adlibris.com

 

Discshop Alandia AB 1932506-7

Postiosoite: Adlibris AB, Personuppgiftsansvarig, Sveavägen 56, 105 44 STOCKHOLM, SVERIGE

Sähköposti: gdpr@adlibris.com

Jos ei toisin ilmoiteta, asianomainen Adlibris-konsernin tytäryhtiö toimii rekisterinpitäjänä koskien henkilötietoja, jotka kerätään tämän tietosuojakäytännön piiriin kuuluvien tuotteiden ja palveluiden kautta. Adlibris-konserniin kuuluvat tavaramerkit on lueteltu kohdassa Våra bolag osoitteessa adlibrisgruppen.com.


Muutoshistoria

Toukokuu 2018: Täsmennys uuden yleisen tietosuoja-asetuksen voimaan astumisen vuoksi (25.5.2018). [Päivitetty tietosuojakäytäntö astuu automaattisesti voimaan kaikkien asiakkaiden ja käyttäjien osalta 25.5.2018. Kyseisestä päivästä lähtien Palveluidemme käyttöön sovelletaan uutta tietosuojakäytäntöä.] Käytännön muokkaaminen ytimekkäämmäksi, selkeämmäksi, helppolukuisemmaksi ja helpommin ymmärrettäväksi.

Lokakuu 2019: Käytännön muokkaaminen johtuen siitä, että Bonnier-yhtiöiden käyttämän konsernille yhteisen asiakastietokannan hallinta siirtyi Bonnier News AB:lle. Aikaisemmin asiakastietokannan hallinnasta vastasi Bonnier AB. Osana Bonnier-yhtiöiden yhteistyötä tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä vastaava rekisterinpitäjä on Bonnier News AB yhdessä sen Bonnier-yhtiön kanssa, jonka asiakas olet tai jonka palveluita käytät.

Marraskuu 2019: Koko tietosuojakäytännön tarkistaminen ilmaisujen ym. selventämistä varten.

[Takaisin johdantoon] [Takaisin sisällysluetteloon]


 

Evästeet

Mitä evästeet ovat?

Jotta voimme tarjota parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen, keräämme evästeiden (cookies) avulla tietoa siitä, miten sivujamme ja sovelluksiamme käytetään. Eväste on pieni tiedosto, joka lähetetään verkkoselaimeesi ja jonka avulla tietokoneesi esimerkiksi muistaa, oletko kirjautunut sivustolle sisään tai onko ostoskorissasi tuotteita. Joitain evästeitä tarvitaan, jotta verkkosivuston käytettävyys voidaan taata. Tässä osiossa voit lukea tarkemmin siitä, minkälaisia evästeitä käytämme, minkälaista tietoa ne keräävät ja miten voit muuttaa verkkoselaimesi evästeiden asetuksia.

Sivuillamme käytetyt evästeet

Kun asioit verkkosivuillamme, evästeet keräävät vierailustasi seuraavia tietoja: IP-osoite, laitteen maantieteellinen sijainti, verkkoselain, verkkoselaimen kieli, tehdyn pyynnön päiväys ja aika, vierailujen/vierailun ajankohta, sivunäytöt sekä sivuilla klikatut elementit, kuten linkit.

Kerättyjen tietojen avulla määritellään, oletko yksityis- vai yritysasiakas, oletko kirjautunut sisään ja säästetäänkö tuotteita ostoskorissasi vierailujesi välillä. Tietoja käytetään myös sinun ja muiden käyttäjien navigoinnin, verkkosijainnin ja verkon vastausnopeuden analysointiin. Tätä kerättyä dataa hyödynnetään kehitys- ja ylläpitotyössä, jolla pyritään mahdollisimman personoidun sisällön tuottamiseen, ongelmien yksilöintiin ja korjaamiseen sekä koko ostokokemuksen sujuvoittamiseen.

Käytämme lisäksi yhden tai useamman kolmannen osapuolen palveluita automaattisten verkkomainosten toteutuksessa. Nämä kumppanimme tallentavat evästeiden avulla tietoa siitä, mitä tuotteita olet selannut ja klikannut, ja kohdentavat mainontansa keräämänsä tiedon pohjalta. Jos haluat lukea lisää kolmannen osapuolen palveluista, tältä sivustolta löytyy hyvin lisätietoja.

Jotta voit tehdä ostoksia sivuillamme, evästeiden käyttö on sallittava. Sen sijaan voit aina estää markkinointitarkoituksiin kohdistettujen evästeiden käytön ilman, että niiden esto vaikuttaa verkkosivuston toimivuuteen. Täältä voit lukea lisää siitä, miten evästeiden käyttö estetään.

Mitä evästeitä Makujakauppa käyttää?

Täältä löydät listan evästeistä, joita Makujakauppa käyttää.

Evästeiden hallinnointi ja estäminen

Verkkoselaimesi asetuksista voit nähdä, mitä evästeitä sille on tallennettu, poistaa jo tallennettuja evästeitä, estää tulevia evästeitä sekä määrittää selaimesi asetukset niin, että sinulta kysytään evästeiden käytöstä joka kerta, kun vierailemasi verkkosivusta haluaa sellaisia käyttää.

Mikäli poistat evästeitä tai estät joidenkin evästeiden käytön, tiettyjen elementtien toimiminen verkkosivulla voi kärsiä. Esimerkiksi ensimmäisen osapuolen evästeitä tarvitaan, jotta kassa toimii ja voit tehdä sivuillamme ostoksia. Voit kuitenkin aina estää markkinointiin tarkoitettujen evästeiden käytön ilman, että esto vaikuttaa verkkosivuston toimivuuteen. Voit hallinnoida ja määritellä kohdistettuun mainontaan liittyviä asetuksiasi täällä.

Voit myös itse poistaa kaikki evästeet kovalevyltäsi. Siirry päävalikosta valikkoon Asetukset, Tietosuoja ja Toimintahistoria.

Makujakauppa ja turvallisuus

Arkaluonteiset tiedot kuten luottokortin numero lähetetään aina salattuina (SSL), jotta kolmannet osapuolet eivät pääse tietoihin käsiksi. Tietoja ei tallenneta Makujakaupan omaan tietokantaan, vaan ne välitetään suoraan luottokorttiyhtiölle. Aina kun arkaluontoisia tietoja lähetetään, siirto salataan joko tililläsi tai kassatapahtuman yhteydessä.